Vorm geven aan de identieit van katholieke scholen
Woensdagavond 19 juni vond er bij CNV een ontmoeting plaats over identiteitsbeleid in het katholiek onderwijs. Wanneer is een school katholiek? En hoe kun je die identiteit gestalte geven in onze tijd?
Onzekerheid
Daarbij komt dat scholen door teruglopend leerlingenaantal of door andere oorzaken zijn gefuseerd met scholen van andere signatuur. Als die signatuur ook christelijk is, is er veel gemeenschappelijke basis voor de identiteit. En er zijn ook nu veel scholen met een katholieke identiteit. Maar er is ook veel onzekerheid over hoe die identiteit gestalte kan krijgen.
Onderwijsbrieven
De Bisschoppelijk gedelegeerden voor het onderwijs hebben daarover onderwijsbrieven geschreven. Drie daarvan zijn al gepubliceerd, er volgen er meer. Ze zijn te vinden op www.nksr.nl
Samen rond identiteitsbeleid
Tijdens de ontmoeting bij CNV Onderwijs heb ik een openingsinleiding gehouden, mede bij gelegenheid van 60 jaar Gravissimum Educationis, het conciliedocument over het onderwijs. De tekst daarvan vindt U hieronder.
Daarna hield dr. Elizabeth Boddens Hosang een inleiding vanuit haar praktijk. Zij is lid van de identiteitscommissie van CNV onderwijs en als identiteitsbegeleider werkzaam op een groot aantal basis- en middelbare scholen in Leiden en omgeving. Marcel Elsenaar van Verus sprak over nieuwe redenen om het over identiteit te hebben. Hij is adviseur duurzaam onderwijs en identiteit bij Verus. In beide inleidingen kwam aan de hand van praktijkvoorbeelden naar voren hoe belangrijk het is contact te krijgen met de leerling als mens.
KATHOLIEK ONDERWIJS EN DE VORMING VAN JONGE MENSEN
GRAVISSIMUM EDUCATIONIS ZESTIG JAAR (28 oktober 1965)
CNV Onderwijs bijeenkomst
Nieuwe redenen om het over katholieke identiteit te hebben
Zestig jaar Gravissimum Educationis
Dit jaar is het zestig jaar geleden dat het tweede Vaticaans concilie de Verklaring over de christelijke opvoeding Gravissimum educationis momentum publiceerde. “Het zeer grote belang van de opvoeding” zo laten deze Latijnse woorden zich vertalen, waarmee het document begint. Het tweede Vaticaans concilie is de grote kerkvergadering tussen 1962 en 1965 waarvoor alle bisschoppen ter wereld jaarlijks twee maanden naar Rome werden geroepen. Dat was een unieke gebeurtenis waarin de katholieke kerk de grote lijnen voor de zeer lange termijn heeft uitgezet. En één van de documenten die Vaticanum II publiceerde ging dus over de opvoeding of misschien nog beter vertaald: over de vorming. Is er nog relevantie om daarbij stil te staan? Jazeker, dit document is de basis voor het denken van de katholieke kerk over vorming en onderwijs.
Verandering van focus
De keuze van de naam “Declaratio de educatione christiana” (Verklaring over de christelijk vorming of opvoeding) was een fundamentele keuze die tijdens het Concilie zijn beslag kreeg. Ontwerpteksten van dit document heetten nog “Over de scholen”, totdat pas in 1964 die verandering in de titel kwam. Daarmee veranderde de focus. Vóór die tijd was de focus op het “schoolse” aspect, dat er niets mocht worden gedoceerd wat met het geloof in strijd was en dat de rechten van de kerk en de ouders moesten worden gerespecteerd. Het cognitieve aspect en de verdediging van de eigen positie stonden dus voorop.
Een dam tegen fascisme en nazisme
Dat was in een bepaalde zin heel begrijpelijk want de katholieke kerk had katholiek onderwijs moeten verdedigen tegen nazisme en fascisme die hun ideologie in de scholen wilden doorvoeren. Onderwijsvrijheid tegen staatsinvloeden stond centraal. Paus Pius XI had niet alleen een Encycliek gewijd aan de veroordeling van de nazi-ideologie in het algemeen (Encycliek Mit brennender Sorge, 1937), ook de fascistische invloed op het onderwijs bestreed hij met een Encycliek (Rappresentanti in terra, 1929; Latijnse versie: Divini illius Magistri). De politieke situatie had dus het omgaan met katholiek onderwijs bepaald, maar in de strijd tegen staatsinvloed was wel steeds onderstreept dat de ouders verantwoordelijk waren voor de opvoeding en dat de school een middel tot opvoeding was en dat er daarom onderwijsvrijheid moet zijn, maar inhoudelijk was dat opvoedingsaspect niet zo sterk belicht geweest.
Antropologische wending
Tijdens het tweede Vaticaans concilie vond een soort “antropologische wending” plaats: de mens van de leerling kwam centraal te staan, het gaat om de vorming van de menselijke persoon in al zijn aspecten. Als je nu kijkt naar wat er in Gravissimum Educationis n. 8 staat geschreven, komt dat duidelijk naar voren: een katholieke school zal cultuurdoeleinden en humane vorming nastreven en de katholieke identiteit zit in het feit dat er in een katholieke school een milieu is bezield door de evangelische geest van vrijheid en liefde, dat leerlingen worden geholpen geloof en cultuur te verbinden, te groeien in de waarden van het mens-zijn. Daarbij erkent het concilie bovendien dat een katholieke school volgens plaatselijke omstandigheden verschillende vormen kan aannemen en het spreekt speciale waardering uit voor katholieke scholen die ook door niet-katholieke leerlingen worden bezocht (GE 9).
Concrete situatie
Kortom, hier komt naar voren dat een katholieke school allerlei vormen aan kan nemen, al naar gelang de mogelijkheden en de uitdagingen die er in de concrete situatie liggen. Het is dus niet (meer) zo dat een katholieke school bij voorkeur aan een standaard moet beantwoorden van katholieke leraren, katholieke kinderen en katholiek onderwijs. Natuurlijk wil het concilie niet dat de katholieke identiteit verdampt, maar dat die beleefd wordt op de manier die het beste aangepast is aan de concrete situatie.
De grote vraag
Maar altijd dus vanuit de vraag: hoe kan ik het beste bijdragen aan de vorming van deze jonge mensen vanuit een christelijk, katholiek mensbeeld? De katholieke sociale leer is daarbij een grote schat als het gaat om persoonsvorming, burgerschapsvorming en een visie op de samenleving, maar helaas is die sociale leer wel vaak een beetje een verborgen schat.
Schoolmilieu
Twee aspecten zijn bijzonder belangrijk en maken of breken een katholieke school: een eerste aspect is het scheppen van een milieu van vrijheid, liefde, gemeenschap, waarbij we ons laten inspireren door het evangelie - welke inspiratie concreet tot uiting komt in het vaak ondergewaardeerde vak godsdienst/levensbeschouwing maar hopelijk ook op tal van andere manieren, zoals vieringen, aandacht voor mensen in ontwikkelingslanden, een weekopening, aandacht voor en betrokkenheid op elkaar enzovoorts - en ten tweede - nauw verbonden met het eerste aspect - een gerichtheid niet op de cijfertjes en de targets, maar op de mens, de vorming en ontwikkeling van de persoon; natuurlijk zonder het niveau van het onderwijs te verwaarlozen, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf: een goede, vormende omgeving met aandacht voor mens-zijn draagt ook bij aan het onderwijsniveau.
Romeinse teksten
Na het tweede Vaticaans concilie heeft de paus - dat was toen paus Paulus VI - vooral dat laatste aspect - die vorming van héél de mens - uitgewerkt en steeds weer opnieuw beklemtoond in tal van toespraken. Allerlei kerkelijke teksten vanuit het Dicasterie voor Cultuur en Opvoeding hebben beide hiervoor genoemde aspecten uitgewerkt. Ik merk dat het voor veel mensen best verrassend is om daar kennis van te nemen, omdat zij bij documenten uit “Rome” niet altijd zo’n positief beeld hebben.
Onderwijsbrieven
In ons eigen land zijn de bisschoppelijk gedelegeerden voor het onderwijs in onderwijsbrieven over katholiek onderwijs in onze pluriforme samenleving, bezig katholieke identiteit naar het heden te vertalen. Twee à drie keer per jaar wordt zo’n nieuwe onderwijsbrief gepubliceerd. Tot nu toe zijn drie onderwijsbrieven verschenen, gepubliceerd onder meer op de website van de Nederlandse Katholieke Schoolraad, NKSR.nl.
Zoektocht
Mijn persoonlijke ervaring is dat jongeren nu meer bezig zijn om existentiële en maatschappelijke vragen in een persoonlijke zoektocht te verbinden met waarden en inzichten vanuit het katholieke geloof. De zoektocht begint op social media. Voor het eerst is het aandeel gelovige jongeren in de Generatie Z en de Alpha generatie gestegen.
Tribute
Ik wil dus graag, aan het begin van onze bijeenkomst, een klein “tribute” brengen aan dit zestigjarig conciliedocument Gravissimum educationis, dat een belangrijke ontwikkeling in gang heeft gezet,. Het heeft een nieuwe visie voor katholiek onderwijs gebracht. Dat je als katholieke school probeert te focussen op de mens, héél de mens, vanuit evangelische waarden is sindsdien wel meer en meer gemeengoed geworden, al blijft die focus een enorme uitdaging te midden van alles wat er aan verwachting van ouders, prestatiedruk en regelgeving van de overheid op ons afkomt.
Een eindeloos verlangen en een openheid...
Maar het is de moeite waard en juist nu heel nodig, bijvoorbeeld om meer verbinding in de samenleving te bevorderen en een leven vanuit inspiratie en waarden te bevorderen. Want het gaat om de mens, om een persoon, maar niet alleen als individu, ook als sociaal wezen en als mens met een eindeloos verlangen, een openheid voor het oneindige, voor God.