Wanneer gaan mensen God en elkaar weer verstaan?
Pinksteren in de kathedraal
Op Pinksterzondag heb ik de heilige Mis gevierd in de goedgevulde kathedraal met zang van het hele kathedrale koor. Pinksteren opende de apostelen voor het vuur van de heilige Geest die op hen neerdaalde en de mensen die waren toegestroomd konden elkaar en de apostelen verstaan, al spraken zij verschillende talen. Een nederdaling van de Geest zal in onze tijd dus ook veel goed kunnen doen...
Het kathedrale koor zong onxder leiding van Rick Muselaers een feestelijke Mis die nog te volgen is op kathedraal TV: Heilige Mis - Zondag 24 mei - Pinksteren
Aan het orgel zat dr. Ton van Eck, die hoewel emeritus nog altijd gelukkig beschikbaar is om in te vallen. Diaken Philip Weijers assisteerde. Marita van Velsen was de lector. Aan het einde van de viering dwarrelden de bloemblaadjes uit de koepel naar beneden, ter herinnering aan het Pinkstergebeuren (vlammen van vuur zou weer iets te riskant zijn...).
Moge de heilige Geest ons allen verlichten en begeleiden. Zalig Pinksteren!
GEEF, HEER, EEN PINKSTERWONDER!
PINKSTEREN Kathedraal
Waarom lukt het niet?
Waarom kunnen mensen elkaar
vaak zo moeilijk bereiken?
Als er eenmaal iets is misgegaan tussen mensen,
lukt het vaak maar niet
om weer een basis
voor wederzijds respect en vertrouwen te vinden.
In de wereld zien we ook dit probleem
nu er zoveel oorlog is en dreiging.
Waarom komen de machthebbers
maar niet tot een vredesakkoord,
terwijl je toch zou zeggen
dat het in het belang is van ieder
dat we als mensheid goed en in vrede
samen werken
en er geen honderdduizenden sterven
door wapengeweld?
Theorie
Natuurlijk hebben alle machthebbers
ook wel hun theorie
achter waar zij mee bezig zijn,
over hoe de wereld en hun land
eruit zou moeten zien,
maar dan blijft nog de vraag
waarom ze dit doel
met wapengeweld willen bereiken
en hun visie met overmacht en strijd
aan anderen willen opleggen?
Kijk naar jezelf
Uiteindelijk speelt hier
de trots en de hoogmoed
van mensen een rol.
Kun je tenminste iets van een weg vinden
om goed met elkaar om te gaan?
Ook in onze relaties met anderen?
Natuurlijk moeten we dan altijd kijken
naar wat we zelf kunnen doen,
niet naar wat die ander zou moeten doen.
We zijn nu eenmaal geen baas
over het spreken en handelen
van anderen...
Babel
De Bijbel, het boek Genesis, heeft het hierover
in het verhaal van de toren van Babel.
Dat gaat over mensen
die één en dezelfde taal spreken,
maar met de bouw van een enorme toren
God zelf willen overtroeven.
Die hoogmoed brengt verdeeldheid
en hun taal raakt verward,
ze kunnen elkaar niet meer verstaan.
Ze raken vervreemd van elkaar
en verspreid over de aarde,
in een Babelse spraakverwarring.
Pinksteren
Pinksteren is precies het tegendeel:
mensen uit allerlei landen en culturen
kunnen de leerlingen verstaan.
Ze horen de apostelen spreken
in hun eigen moedertaal.
Er komt verbondenheid,
eenheid onder mensen.
Het grote Pinksterwonder dat we
ook dit jaar weer mogen vieren,
maakte dus dat de mensen elkaar
en Gods grote daden
konden verstaan en begrijpen.
De uiterlijke tekenen
die de apostelen zagen,
willen ons duidelijk maken
wat er gebeurde,
want de leerlingen hoorden een gedruis
alsof er een hevige wind opstak
en zij zagen tongen als van vuur.
De wind en de schepping
Die wind herinnerde hen aan de schepping.
Aan het begin van het scheppingsverhaal
in het boek Genesis
staat het hebreeuwse woord “Ruach”,
wat Geest én wind kan betekenen,
het is de wind of de Geest van God
die over de wateren zweefde,
dat was het begin van leven, van de schepping.
Het is de Geest die levend maakt.
Ook Jezus zelf had tijdens Zijn leven,
in een gesprek met Nicodemus
de heilige Geest al met wind vergeleken (Jo. 3, 7-8).
De heilige Geest is als de wind,
die je niet kunt zien, maar wel kunt voelen
en die alles in beweging brengt;
Hij is als een frisse wind
die je nieuwe gedachten geeft en inspireert,
die je weer vurig maakt,
nieuw leven geeft.
Geef, Heer, een frisse wind!
We hebben het nu meer dan ooit nodig
dat die Geest als een wind, als een storm
over de aarde gaat
en de leiders van de volkeren,
maar ook ons allen,
bezielt en inspireert
om een hand uit te steken naar elkaar,
om verzoening en vrede na te streven,
om de armste landen niet te laten stikken,
er te zijn voor elkaar
en Gods wet te verstaan.
Wie heeft er gelijk?
Nu is dat gemakkelijk gezegd,
maar vaak denken wij:
Ik heb gelijk
en die ander niet.
Als ik dus buig voor die ander,
buig ik voor het kwaad.
Welnu, als je zeker wilt weten
of het de heilige Geest is die je inspireert,
kijk dan wat er gebeurt:
want de Geest brengt mensen bij elkaar,
werkt verzoenend
en maakt bovenal
dat we een open oog en oor en hart krijgen
voor de weg die God ons wil laten zien.
Dat gaat niet direct over de vraag
of er bijvoorbeeld meer of minder
asielzoekers moeten zijn,
maar wel over het beoordelen van die vraag
vanuit de afweging van wat goed is en dienend,
niet in het licht van onze eigen emotie,
maar in het licht van de heilige Geest.
De heilige Geest vervult ons
met liefde tot God en de naaste.
Die heilige Geest maakt
dus dat ons ego kleiner wordt
en onze liefde groter, wijder
en meer dienend, God en de naaste.
Dan kunnen we God en elkaar weer bereiken...
De Geest onderscheiden
Is dat wat je verlangt
dan is het de Geest van God
die in je aan het werken is!
Laten we leven en werken
in die lijn van dienstbaarheid, dienend leven
en bidden tot God om de kracht van Zijn Geest.






















