Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Nieuwjaarsdag”

Omgaan met je emoties
overweging_preek - maandag, 1 januari 2024
Op de eerste dag van het jaar 2024 wens ik U van harte alle zegen toe, dat dit voor U een goed jaar mag worden! Handelen we vanuit waarden of vanuit emoties? Heel veel oorlogen worden gevoerd door wie met de mond belijdt dat vrede de waarde is waar we naar moeten streven. Wat brengt hen er dan toch toe om oorlog te voeren? Hier spelen emoties een rol. We stonden stil bij de rol van emoties en bij wereldvredesdag. Paus Franciscus koos als thema bij deze dag: "Artificial Intelligence", Wat heeft dat met vrede te maken?



Rust in vrede, wijze herder!
overweging_preek - zondag, 1 januari 2023
Op oudejaarsavond heb ik de Eucharistie gevierd in de kathedraal tot intentie van de overleden paus Benedictus XVI. Op nieuwjaarsdag vierde ik de Mis in De Goorn, waarbij paus Benedictus eveneens werd herdacht. Hieronder vindt U de woorden die gesproken zijn in De Goorn. Na de viering in De Goorn, koffie drinken met de parochianen en een gesprek met de priesters van de regio, zijn we naar Nibbixwoud gegaan, want daar is een een bijzondere kersttentoonstelling te zien.



Hoogfeest van Maria, de Moeder van God, wereldvredesdag
nieuws - zaterdag, 1 januari 2022
Op Nieuwjaarsdag wensen we elkaar een goed, voorspoedig, gezond, gelukkig jaar toe: "Zalig Nieuwjaar"! Deze eerste dag biedt ook alle aanleiding om elkaar vreugde en vrede toe te wensen. Een nieuwjaarsboodschap.



Eerste zondag van de Advent (jaar C)
overweging_preek - zondag, 28 november 2021
Op de eerste zondag van de Advent was de TV-Mis van de KRO vanuit de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem met zang van de Bavo-cantorij onder leiding van magistra cantus Sanne Nieuwenhuijsen met de titulair organist dr. Ton van Eck aan het orgel.



1 januari: Hoogfeest van Maria, Moeder van God, moeder van alle volkeren
overweging_preek - vrijdag, 1 januari 2021
Op de eerste dag van het jaar vieren we de octaafdag van kerstmis, het hoogfeest van Maria, moeder van God. Tevens is het Wereldvredesdag. Een pleidooi voor een wereld die meer één en verbonden is.



Drie Maria-preken van paus Franciscus
artikel_maria - maandag, 6 april 2020
Paus Franciscus heeft bij gelegenheid van het feest van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe (12 december) in de Sint Pieter een preek gehouden ‘voor de vuist weg’, waarin hij onder meer sprak over de vraag of het wenselijk is om tot een nieuwe dogmaverklaring te komen, met name een vijfde dogma over Maria’s medewerking aan de verlossing. Op vrijdag 3 april 2020 heeft de paus dit herhaald in het preekje dat hij bij de ochtendmis in Santa Marta hield: er is één Verlosser en die titel moet niet herhaald worden. Het is duidelijk dat paus Franciscus het gebruik van de titel ‘medeverlosseres’ niet ziet zitten. Hoe moeten we hier mee omgaan?



Nieuwjaarsdag in Vogelenzang
overweging_preek - woensdag, 1 januari 2020
Op de eerste dag van het nieuwe jaar was ik bij de zusters Karmelietessen van het Goddelijk Hart in Vogelenzang voor de viering van de Eucharistie: Wereldvredesdag, hoogfeest van Maria, moeder van God en een nieuw jaar dat voor ons ligt. Moge de Heer ons allen zegenen en de moeder Gods Maria voor ons ten beste spreken!



Nieuwjaarsdag, Hoogfeest van Maria moeder van God
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2019
Nogmaals wens ik aan iedereen die dit leest van harte een zalig en gezegend nieuwjaar! Op nieuwjaarsdag heb ik de heilige Mis gevierd bij de zusters van Casa Carmeli, ja inderdaad, die van ‘Bad habits, holy orders’. Na de Eucharistie hebben we nog even wat nagepraat over hun ervaringen. Van oud op nieuw hadden we 2019 ingeluid in de kathedraal met gebed en klokgelui



Met frisse moed maar weer opnieuw beginnen...
overweging_preek - zondag, 1 januari 2017
Op nieuwjaarsdag heb ik om tien uur de Eucharistie gevierd in de kathedrale basiliek van Sint Bavo en daarna om 12.00 uur in Casa Carmeli in Vogelenzang voor de zusters, bewoners van het zorghotel, vrienden en gasten. Er waren ook bijzondere intenties. En natuurlijk stonden we stil bij de bijzondere boodschap van paus Franciscus voor Wereldvredesdag.



Wereldvredesdag, 1 januari in de kathedraal
overweging_preek - vrijdag, 1 januari 2016
Op de eerst dag van het nieuwe jaar heb ik de heilige Mis in de kathedrale basiliek van Sint Bavo gevierd. De afgelopen dagen waren er 7.500 mensen geweest om de basiliek te bezoeken en/of kerstvieringen bij te wonen, waaronder de nachtmissen en de beide kerstzangavonden. Nu was het beduidend rustiger.



Gemeenschappelijke viering voor de parochies van “Het Klaverblad”
overweging_preek - zondag, 4 januari 2015
Op zondag 4 januari, Openbaring des Heren, vond de eerste gezamenlijke Eucharistieviering voor de parochies van het Klaverblad plaats: Parochianen uit de beide Heemsteedse parochies, uit Vogelenzang en Bennebroek kwamen samen in de Sint Jozefkerk in Bennebroek, die dan ook helemaal vol zat. Pastor Rob Verhaegh, kapelaan in de regio, vierde zijn 65e verjaardag. Hij was er gelukkig weer bij...



Wereldvredesdag en hoogfeest van Maria, moeder van God
overweging_preek - donderdag, 1 januari 2015
In het afgelopen jaar herdachten we dat honderd jaar geleden de eerste wereldoorlog begon. Wie de vele oorlogsbegrafplaatsen uit die tijd bezoekt, raakt nu nog onder de indruk van de enorme aantallen mensen die gesneuveld, gedood zijn. De Franse president Francois Hollande stelde op 11 november j.l. een monument open op de nationale begraafplaats van Notre Dame de Lorette.



Hoogfeest Maria, Moeder van God, 1 januari
overweging_preek - woensdag, 1 januari 2014
Zalig Nieuwjaar aan ieder die dit leest! Dat de Heer U mag bewaren en Maria Uw voorspreekster mag zijn. Op de eerste dag van het nieuwe jaar vieren we het hoogfeest van Maria, de Moeder van God. In de Sint Josephkerk aan de Jansstraat in Haarlem, bij past. kan. dr. A. Hendriks mocht ik dit feest vieren, begeleid door de zang van de Gregoriaanse schola.



Water uit het puin...
overweging_preek - dinsdag, 1 januari 2013
Op Nieuwjaarsdag werd in Heiloo het jubileumjaar geopend waarin wordt herdacht dat honderd jaar geleden de grote kapel van het heiligdom werd geopend en driehonderd jaar geleden het zogenoemde "putwonder" plaats vond: uit de in de Reformatie met puin van de verwoeste kapel gedempte Runxput welde opnieuw water op tot troost van de boeren die er kwamen bidden tijdens een veepest-epidemie.



St. Urbanuskerk te Nes aan den Amstel - Nieuwjaarsdag, 1 januari 2012
overweging_preek - maandag, 2 januari 2012
Hopelijk bent U het nieuwe jaar allemaal weer goed begonnen. Sommigen van U hebben misschien goede voornemens gemaakt. In alle media komt die vraag voortdurend op ons af: welke goede voornemens heb je voor het nieuwe jaar gemaakt?