Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Roddel”

Palmzondag: bejubeld en verworpen
overweging_preek - zondag, 10 april 2022
Wat moet je doen als mensen lelijk over je praten? Wat doe je als je wordt weggezet als een negatief persoon? De gunst van mensen is niet iets waar je op kunt bouwen, kijk maar naar wat Jezus tussen Palmzondag en Goede Vrijdag overkwam.



Een woord over de Canadese internaten
overweging_preek - zondag, 4 juli 2021
Zondag 4 juli was ik voor de Eucharistieviering in de Vredeskerk in Amsterdam, waar ze ook kunnen merken dat het kerkelijk leven weer op gang komt. Natuurlijk hopen we dat het steeds die kant mag opgaan naar meer vrijheid. In het evangelie (Mc. 6, 1-6) hoorden we de mensen van Jezus' vaderstad negatief en lelijk over Hem praten. Roddel en kwaadsprekerij... dat gebeurt nog steeds... En er was een vraag naar die Canadese internaten.



Zondag van het Woord van God
overweging_preek - zondag, 24 januari 2021
Op de derde zondag vierden we in de kathedraal de zondag van het "Woord van God". Ook werd aandacht besteed aan de Bidweek voor de eenheid van de christenen en het van kracht worden van het VN verdrag tegen Kernwapens.En we hoorde de oproep van Jezus en Jona: "Bekeert u". Maar zo'n kritisch geluid is best moeilijk. Want hoe wordt het opgepakt?



Kruispunt-uitzending over een bijzondere roepingsweg
overweging_preek - zaterdag, 31 oktober 2020
Zaterdag 31 oktober werd Bert Glorie in de kathedraal in Haarlem tot priester gewijd. Een bijzondere wijding, niet alleen omdat die plaats vond in de relatieve lockdown, maar ook omdat de wijdeling blind is. Het evangelie was Jo. 20, 19-33 en die tekst is wel het beste antwoord op de aanslag in Nice.



Het belang van gemeenschap, van vergeven en vergeving ontvangen
nieuws - vrijdag, 27 maart 2020
Wij missen veel, leven meer geïsoleerd, maar ervaren meer dan ooit hoe belangrijk gemenschap is. We moeten het samen doen! Vrijdagmiddag 27 maart hielden we in de kathedraal een boeteviering met aanbidding ter geestelijke voorbereiding op de gebedswake met de paus en de zegen Urbi et Orbi. We stonden er stil bij ons eigen leven in het gewetensonderzoek (zie onder) en daaraan voorafgaand heb ik een overweging gehouden.



Driekoningen, Openbaring des Heren
overweging_preek - zondag, 6 januari 2019
De dag van de Openbaring des Heren - in de volksmond 'Drie Koningen' - waarop de oosterse christenen Kerstmis vieren, is een groot feest: het vertelt ons van zoeken en vinden en dat je daarbij soms een ster nodig hebt die je leidt....



10e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 10 juni 2018
De tiende zondag door het jaar heb ik ’s morgens eerst in de kathedraal gevierd, de H. Mis die door de KRO op TV is uitgezonden. Het evangelie ging over verdeeldheid, een actueel thema. Een huis dat innerlijk verdeeld is, kan geen stand houden.



”Wie in Hem gelooft wordt niet geoordeeld”
overweging_preek - zondag, 11 maart 2018
Op zondag "laetare" - zoals de vierde zondag van de veertigdagentijd wordt aangeduid - was ik in St. Jocobus Maior kerk van Akersloot, dat behoort tot de parochie "Levend Water". Ik werd er hartelijk ontvangen door pastoraal werker Henk Hudepohl. De kinderen die hun eerste heilige communie gaan doen hadden op deze dag een voorbereiding en het herenkoor zong de Mis.



23e Zondag door het jaar - H. Marcusparochie, Hensbroek
overweging_preek - zondag, 10 september 2017
Zondag 10 september was ik in Hensbroek, niet ver van Obdam gelegen voor de H. Mis en ontmoeting met de parochianen. Het was feestelijk: het koor heeft mooi gezongen en de mensen zijn blij met hun pastoraal werker Bert Glorie, die zich voorbereidt om diaken en priester te worden.



Jongerendag en verjaardag bij Sant'Egidio
overweging_preek - zondag, 19 februari 2017
Iedere zondagmiddag is er om 17.00 uur een Eucharistieviering in de Mozes- en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam. Daar is de gemeenschap van Sant’ Egidio gevestigd. Deze zondag werd in de hoofdstad de 49e verjaardag van deze internationale beweging gevierd met een jongerendag.



Zesde zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 12 februari 2017
Op de zesde zondag door het jaar was ik in de kathedraal waar kinderen van de koorschool zongen. Voor de Mis - na eerst nog even goed geoefend te hebben - hielden ze nog even een kort maar hevig sneeuwballengevecht (zie foto), want ja, nu kon het: het was eindelijk winter!



Zesde zondag van Pasen C
overweging_preek - zondag, 1 mei 2016
"Vrede laat ik U na; mijn vrede geef ik U", zegt Jezus vandaag in het evangelie. Maar niet zoals de wereld vrede geeft. Wat is dat, die vrede die Jezus bedoelt? Daarover eerst het volgende verhaal



Vijfde zondag van de veertigdagentijd C
overweging_preek - dinsdag, 15 maart 2016
Op de vijfde zondag van de veertigdagentijd heb ik het R.K. centrum ‘op weg naar mens-wording’ La Vie in Zeewolde bezocht, waar ik de heilige Eucharistie heb gevierd met Elizabeth Duet, medewerkers en vrienden van het Centrum waar een geestelijke begeleiding wordt geboden om mensen te helpen de mens te zijn die zij werkelijk zijn, meer mens te worden.



Over vergeving, verzoening met elkaar, met God, in het jaar van Barmhartigheid
overweging_bezinning - dinsdag, 5 januari 2016
In het kader van het heilig Jaar van de Barmhartigheid plaatsen we hier de tekst van Laat je verzoenen! met overwegingen over verzoening en vergeving. Het boek is te verkrijgen bij uitgeverij Colomba in Oegstgeest.



14e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 5 juli 2015
Op zondag 5 juli, vlak na de uitvaart van artiestenmanager Jaap Buijs, was ik in Volendam voor de zondagsmissen. Daar ben i nog even op terug gekomen in de preek. Het evangelie was Mc. 6,1-6 over Jezus' optreden in zijn vaderstad.



Vrouwelijke religieuzen bijeen in Heiloo
nieuws - zaterdag, 11 april 2015
In het kader van het jaar van het gewijde leven organiseerden de blauwe zusters (de zusters van het mensgeworden Woord) op zaterdag 11 april in Heiloo een dag voor een groep vrouwelijke religieuzen over de roeping van de religieuzen. Er waren zusters van verschillende communiteiten uit ons bisdom.



In kader van paus Franciscus’ Jaar van Godgewijde leven
nieuws - maandag, 2 februari 2015
Het door paus Franciscus uitgeroepen jaar van de religieuzen is in het bisdom Haarlem-Amsterdam gevierd op 2 februari, de Dag van het Godgewijde leven, in het Begijnhof te Amsterdam, georganiseerd door de paters Sacramentijnen die daar hun gemeenschap hebben.



overweging_preek - vrijdag, 23 mei 2014
Vrijdag 23 mei was ik op De Tiltenberg voor de colleges en de heilige Mis. Hierbij de preek die ik bij deze gelegenheid heb gehouden.



Vijfde zondag van Pasen
overweging_preek - zondag, 6 mei 2012
“Blijft in Mij”, het zijn woorden die Jezus tot Zijn leerlingen spreekt op die laatste avond voor Zijn lijden en kruisdood. “Blijft in mij, dan blijf ik in U”. Ik denk dat we allemaal weten hoe belangrijk verbondenheid kan zijn...



Enkele tips als je gevormd bent
info - dinsdag, 29 november 2011
Je bent gevormd. Ik hoop dat het een mooie viering is geweest en dat je nog weleens terug denkt aan het feest van jouw heilig vormsel. Je hebt toen uitgesproken dat je in de Geest van Jezus wilt leven. Daarvoor ben je gesterkt met de kracht van de heilige Geest. Je voorhoofd werd gezalfd met het chrisma: “Ontvang het zegel van de heilige Geest, de gave Gods”, werd er plechtig bij gezegd. Maar hoe nu verder? Hoe doe je dat: leven in de Geest van Jezus? Hieronder vind je tips.