Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Simeon”

2 februari Maria Lichtmis - Dag van het God gewijde leven
overweging_preek - vrijdag, 2 februari 2024
Op 2 februari vierden we in de kathedraal de dag voor het God gewijde leven met een Eucharistieviering en ontmoeting voor de religieuzen en God gewijden. Zij leven de opdracht om het licht dat van God komt in hun leven te ontvangen en door te geven. We stonden erbij stil in de homilie.



Feest van de heilige Familie
overweging_preek - zondag, 31 december 2023
Tijdens het kerstoctaaf was ik in conferentieoord Zonnewende in Moergestel voor bezinningsdagen. Ook daar hield de klimaatverandering huis. Zondag 31 december vierde ik daar het feest van de H. Familie. In het evangelie hoorden we over Maria en Jozef tijdens de opdracht van het Kind in de tempel. Dat is een evangelie dat niet alleen gezinnen, maar allen veel te zeggen heeft.



nieuws - maandag, 21 februari 2022
Zondagavond 20 februari was ik in Heiloo bij de avondwake voor pastoor Herman Helsloot, die na enkele weken van ernstige ziekte toch nog plotseling is overleden. Dertig jaar lang was hij pastoor van Heiloo, met daarnaast de de pastorale zorg voor Akersloot (1994) en Limmen (1999). Later gingen Heiloo, Akersloot en de Egmonden samen in de parochie Bron van levend water. In 2020 ging Herman Helsloot met emeritaat.



Christe, teneamus Te
nieuws - woensdag, 2 februari 2022
2 Februari, Maria Lichtmis, Opdracht van de Heer in de tempel, is een bijzondere dag. Niet alleen door de bijzondere liturgie met de lichtprocessie, maar ook omdat het de dag is van het (aan God) gewijde leven: religieuzen en andere God gewijden waren vandaag bijzonder in ons gebed.



Dank en eerbetoon aan mgr. Punt
overweging_preek - zaterdag, 14 augustus 2021
Op het Hoogfeest van Maria's Tenhemelopneming was ik voor de Pontificale Mis in Heiloo. Buiten, achter het gastenhuis, vierden we dit feest met talrijke gelovigen. Aan het einde van de Mis werd door Leo Fijen het nieuwe boek van uitgeverij Adveniat gepresenteerd dat als eerbetoon aan mgr. Punt's langdurige ambtsperiode is verschenen. Een hartelijk applaus voor bisschop Punt volgde. Maar waarom vieren we zo speciaal die hemelvaart van Maria en wat heeft die ons nog te zeggen?



Maria Lichtmis, Opdracht van de Heer - Dag van de religieuzen
nieuws - maandag, 1 februari 2021
Op 2 februari vieren we de Opdracht van de Heer in de tempel. Jezus wordt door de oude Simeon bezongen als het licht der wereld, licht tot verlichting van de heidenen. Tijdens de Eucharistieviering in de kathedraal wordt dit met kaarsen en een plechtige intocht herdacht. Daar mogen slechts dertig mensen bij zijn, maar alles is te volgen via Kathedraal TV. Aan de religieuzen heb ik bij deze gelegenheid van deze feestdag een brief gestuurd. In het Begijnhof is deze hele dag aanbidding van het heilig Sacrament voor de religieuzen en om roepingen.



Zondag H. Familie (B)
overweging_preek - zondag, 27 december 2020
Zondag 27 december vieren we in de katholieke kerk de zondag van de H. Familie: Jezus, Maria en Jozef. Het is een dag om bijzonder stil te staan bij de waarde van het gezin. Dat is goed en belangrijk want de waarde van een gezin staat in onze tijd flink onder druk... Dit kerkelijk jaar is door paus Franciscus aan sint Jozef toegewijd. Laten we op zijn voorspraak bidden voor de gezinnen en voor de jongeren opdat zij zich goed mogen kunnen voorbereiden op huwelijk en gezin.



De lijdens- of passietijd is begonnen
overweging_bezinning - zondag, 29 maart 2020
De laatste twee weken voor Pasen staan we gelovig stil bij het lijden van onze Heer Jezus Christus. Een goede manier om dat te doen is het overwegen van de staties van de kruisweg. Daartoe vindt U hieronder een tekst met overwegingen en de vaste gebeden die bij iedere statie worden gezegd, met afbeeldingen van de kruiswegstaties van de kathedraal.



Maria Lichtmis; Dag voor God gewijd leven
overweging_preek - zondag, 2 februari 2020
Zondag 2 februari vierden we de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis) en de Dag voor het Godgewijde leven. In de kathedraal en het bisschopshuis vond een speciale ontmoeting voor de religieuzen plaats. Tijdens de Mis werd een habijt gezegend en stonden we stil bij toewijding en trouw, controle of vertrouwen en de vraag: wanneer is ons leven voltooid...?



Maria Tenhemelopneming in de kathedraal
overweging_preek - donderdag, 15 augustus 2019
In de landen om ons heen is het een vrije dag, een feestdag, en terecht: de Tenhemelopneming van Maria is een prachtig feest. Maria is ons lijntje naar de hemel. Op dit hoogfeest was ik in de kathedraal.



Dag van Godgewijde leven (Maria Lichtmis)
overweging_preek - zaterdag, 2 februari 2019
Van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari was ik in priorij Thagor van de Kanunnikessen van het heilig Graf in Sint Odiliënberg, waar mw. mr. Erica Schruer werd ingekleed en haar noviciaat begon. Na de inkleding, die in het slot gebeurt, vierden we de Latijnse Vespers in de kapel van de zusters en de dag erop was de Hoogmis van het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis).



Wereldjongerendagen: Maria, model van christen-zijn
overweging_preek - dinsdag, 29 januari 2019
Op woensdag 23 januari, tijdens de Wereldjongerendagen, heb ik na de catechese een homilie gehouden over Maria, moeder en gelovige, model voor ons allen.



Maria Lichtmis - Opdracht van de Heer in de tempel
overweging_preek - vrijdag, 2 februari 2018
In Heiloo werd op 2 februari de Rozenkrans voor de vrede in de wereld gebeden. Het was het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel, ook wel Maria Lichtmis genoemd. Op die dag denken we in dankbaarheid ook aan alle Godgewijden: vrouwen en mannen die hun leven aan God hebben gegeven door de geloften op de evangelische raden van armoede, gehoorzaamheid en zuiverheid.



Getijden, wat zijn dat?
nieuws - zondag, 10 december 2017
Zondag tien december was ik in Alkmaar voor een belangrijke stap van de eerste gemeenschap van de neocatechumenale Weg in de Mariaparochie: de overhandiging van het getijdenboek en de opdracht om te bidden.



Fraaie Evensong in kerk van Overveen
overweging_bezinning - zondag, 12 februari 2017
In de kerk van Overveen - één van de BOAZ parochies: Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout en Zandvoort - werd zondag 12 februari om 17.00 uur een Evensong gehouden, door de Martinuscantorij uit Zwaag onder leiding van choirmaster Paul Waerts met een onverwacht grote opkomst: de kerk was voor driekwart gevuld.



Opdracht van de Heer in de tempel
overweging_preek - dinsdag, 2 februari 2016
Op 2 februari is het jaar van het God gewijde leven in Heiloo afgesloten met een bezinningsdag voor religieuzen en andere God gewijden die in groten getale waren gekomen.



27e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 4 oktober 2015
In de kerk van de HH. Cyriacus en Franciscus in Hoorn (de koepelkerk) mocht ik op zondag 4 oktober een feestelijke H. Mis vieren bij gelegenheid van een feestdag ter ere van Maria van Hoorn en de heilige Franciscus, mede-patroon van de kerk.



Vrouwelijke religieuzen bijeen in Heiloo
nieuws - zaterdag, 11 april 2015
In het kader van het jaar van het gewijde leven organiseerden de blauwe zusters (de zusters van het mensgeworden Woord) op zaterdag 11 april in Heiloo een dag voor een groep vrouwelijke religieuzen over de roeping van de religieuzen. Er waren zusters van verschillende communiteiten uit ons bisdom.



In kader van paus Franciscus’ Jaar van Godgewijde leven
nieuws - maandag, 2 februari 2015
Het door paus Franciscus uitgeroepen jaar van de religieuzen is in het bisdom Haarlem-Amsterdam gevierd op 2 februari, de Dag van het Godgewijde leven, in het Begijnhof te Amsterdam, georganiseerd door de paters Sacramentijnen die daar hun gemeenschap hebben.



Feest van de heilige Familie - Dag van het gezin
overweging_preek - zaterdag, 27 december 2014
Wat voor sfeer wil je in je gezin? Op zondag na kerstmis wordt het feest van de heilige Familie gevierd, een goede gelegenheid bij de waarde van het gezin stil te staan. Huwelijk en gezin zijn heel belangrijke waarden



Sluiting van het Octaaf in Eschweiler-Kinzweiler
overweging_preek - zondag, 11 mei 2014
In Genazzano in de buurt van Rome wordt Maria sinds 1467 vereerd als Moeder van Goede Raad. Veel pausen hebben deze bedevaartsplaats bezocht, waaronder zowel de H. paus Johannes XXIII als de H. paus Johannes Paulus II. De beeltenis is daarna veelvuldig gekopieerd en naar zeer veel plaatsen gebracht, waaronder Kinzweiler (Eschweiler), niet ver van Aken, waar Maria onder deze titel sinds 1767 wordt vereerd.



Zoals Simeon en Hanna. Maria Lichtmis (2 februari)
overweging_preek - zondag, 2 februari 2014
Vertegenwoordigersvan De Rijp, West-Beemster, Schermerhorn, Lansmeer, Oosthuizen en Purmerend waren op het feest van Maria Lichtmis (Opdracht van de Heer in de tempel) bijeen in de kerk van O.L. Vrouw geboorte in Schermer­horn om stil te staan bij het feit dat zij per 1 januari van dit jaar verder gaan als één parochie toegewijd aan Maria, de Moeder van God.



Welkom voor de nieuwe Benedictinessen
overweging_preek - zaterdag, 25 mei 2013
Zaterdag 25 mei vond de priester­wijding plaats in de kathedrale basiliek van Sint Bavo: Fred Deen, José Marin del Val en Jeroen de Wit werden tot priester gewijd. Voor mij was de dag dubbel bijzonder omdat ik voor het eerst als bisschop priester­wijdingen mocht toedienen, doordat mgr. J. Punt enige tijd uitge­schakeld is nu hij op zijn operatie wacht. Bijzonder was ook dat we tijdens deze viering de nieuwe zusters Benedicti­nessen welkom mochten heten.



Dag van het Godgewijde leven
nieuws - zondag, 3 februari 2013
Op zaterdag 2 februari, Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis), was ik op het middaguur in Heiloo in de grote kapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood voor de heilige Mis met kaarsen­processie. Het was tevens eerste zaterdag van de maand en dan wordt in Heiloo sinds 35 jaar maande­lijks een eerste zaterdag­viering gehouden om roepingen tot het priester­schap, het diaconaat en het religieuze leven.



Mis met kaarsenprocessie in Heiloo
nieuws - donderdag, 31 januari 2013
Op 2 februari vieren we het feest van de opdracht van de Heer in de tempel, ook wel Maria Lichtmis genoemd, naar de kaarsen die aan het begin van de Mis in processie worden gedragen onder verwijzing naar de oude Simeon die het kind Jezus toezong als licht van de volkeren, tot verlichting van de heidenen.