Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Waakzaamheid”

1e zondag van de Advent B en Sint Nicolaas
overweging_preek - zondag, 3 december 2023
Zondag 3 december was ik in de Sint Nicolaasbasiliek voor de eerste zondag van de Advent en de viering van de patroon van de kerk en van Amsterdam: Sint Nicolaas. In het evangelie hoorden we dat we waakzaam moeten zijn en op onze hoede. Maar waarom en waarvoor eigenlijk?



TV Mis, 32e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 12 november 2023
Zondag 12 november vierden we in de kathedraal de Eucharistieviering die ook door KRO-NCRV werd uitgezonden. In de eerste lezing en het evangelie ging het over wijsheid. Maar wat is wijsheid?



Over het maken van (moeilijke) keuzes - Mis in Amsterdam (Obrechtkerk)
nieuws - zondag, 7 augustus 2022
Zondag 7 augustus was ik in de Obrechtkerk (O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans) voor de Eucharistieviering en de aanstelling van twee buitengewone bedienaren van de heilige communie. De brief aan de Hebreeën waaruit werd gelezen, ging over het geloof als vaste grond, het evangelie over waakzaamheid. Hoe verhouden zich ons geloof en ons leven? En wat speelt waakzaamheid daarin voor rol?



Gebedsdag in Amsterdam
overweging_preek - zaterdag, 28 mei 2022
Zaterdag 28 mei werd in Amsterdam de Gebedsdag gevierd ter ere van de Vrouwe van Alle Volkeren. Die dag was nog in digitale vorm,maar dat had ook voordelen. Velen waren verbonden met de kapel in Amsterdam en in tien talen werden de verschillende bijdragen vertaald. Maar waarom deze devotie?



Als mensen keihard oordelen...
overweging_preek - zondag, 28 maart 2021
Op Palmzondag gedenken we de intocht van Jezus in Jeruzalem, hoogtepunt van Zijn populariteit; enkele dagen later echter begon Zijn lijden, Zijn verwerping en marteldood... In de kathedraal was ik voor de liturgie van Palmzondag, waar deze geschiedenis van lof toezwaaien tot "kruisig Hem" natuurlijk aan de orde kwam. Het is nog steeds aan de orde van de dag, ook nu, vandaag, deze week...



Hoe kom je er door heen? - eerste zondag Advent B
overweging_preek - zondag, 29 november 2020
Er wordt veel gesproken en geschreven over waakzaamheid in Corona-tijd: de 1.5 m. regel en het vermijden van drukte, monkapje en allerlei regels die ons gewone leven belemmeren en hele categorieén van onze samenleving op slot zetten. Maar voor een "Black Friday" stromen de winkelstraten toch weer vol en dat zullen we in de R Factor wel merken. Wat betekent dat voor kerstmis? Op de eerste Adventszondag staan we stil bij waakzaamheid en behoedzaamheid, maar dan wel bij de christelijke variant....



Dwaas of wijs? 32e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 8 november 2020
De wijze en dwaze maagden oftewel de verstandige en de domme bruidsmeisjes die met hun lampen klaar moesten staan om de bruidegom te verwelkomen, zij stonden deze zondag in het evangelie centraal (Mt. 25, 1-13). Het was tevens Willibrordzondag.



Op feestdag H. Franciscus van Assisi gepubliceerd
nieuws - zondag, 4 oktober 2020
Met de beginwoorden Fratelli tutti- allen broeders (en zusters) - kiest paus Franciscus weer voor het gedachtegoed van Sint Franciscus van Assisi als uitgangspunt van een encycliek. In Laudato Si’ uit 2015 sprak de paus zich duidelijk uit over de aarde als gemeenschappelijk huis, over het milieu en klimaat(verandering) en over de verdeling van goederen en grondstoffen. In deze nieuwe encycliek is broederschap en sociale vriendschap tussen mensen het centrale thema.



Met twaalf deelnemers
nieuws - zaterdag, 31 augustus 2019
Het eerste weekend van The Missionary School is begonnen in het Missionair centrum (Julianaklooster) van het Diocesaan Heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood in Heiloo. Twaalf jongeren zijn dit tweejarig traject gestart van vorming op gebied van geloof, geestelijk leven en leiderschap en zullen een "start up" beginnen in ''en van de parochies.



Eucharistieviering in de St. Laurentiuskerk van Heemskerk
overweging_preek - zondag, 11 augustus 2019
Zondag 11 augustus (19e zondag door het jaar C) was ik in de Laurentiuskerk in Heemskerk voor de heilige Mis, daags na het feest van Laurentius. Ik heb er toch even aandacht aan besteed, al viert de parochie het een week later omdat het koor dan weer terug is van vakantie. Waakzaamheid was het thema en uitzien naar de eeuwigheid en de komende Heer. Jammer genoeg is dat niet iedereen gegeven. Soms laten kinderen hun gelovige ouders zonder kerkelijke uitvaart gaan...



Eerste zondag van de Advent C
overweging_preek - zondag, 2 december 2018
Zondag 2 december, de eerste zondag van de Advent, kwam de TV Mis uit de kathedrale basiliek van Sint Bavo met zang van de Bavocantorij onder leiding van Sanne Nieuwenhuijsen. In het evangelie schetste Jezus de nodige rampen en gruwelen. Of was het toch wel een hoopvolle boodschap?



Advent
overweging_preek - zondag, 3 december 2017
Op de eerste zondag van de Advent heb ik de heilige Mis gevierd in de kathedrale basiliek van Sint Bavo in Haarlem, waar het herenkoor van de kathedraal onder leiding van Rens Tienstra met titulair organist Ton van Eck Gregoriaanse en meerstemmige zang ten gehore bracht.



artikel_overig - vrijdag, 27 mei 2016
Een priester of seminarist kan niet volstaan met het aan­vaarden van het celibaat als iets wat er nu een­maal bij hoort. Het is een levens­keuze die nauw samen­hangt met de betekenis van het priester­schap. De Kerk heeft de celibaats­ver­plich­ting van de priesters door de eeuwen heen bewaard.



Waakzaamheid, eerste zondag van de advent (B)
overweging_preek - zondag, 30 november 2014
Op de eerste zondag van de advent was ik voor de heilige Eucharistie en ontmoeting met de parochieanen in de parochiekerk van O.L. Vrouw Koningin van de Vrede, aan de Pijnackerstraat in Amsterdam.



Ontmoeting met de paus vervroegd
nieuws - zondag, 1 december 2013
Zondag 1 december is een mooie dag voor een nieuw begin: voor de bisschoppen is dat het Ad Limina bezoek wat nu begint. De eerste zondag van de advent roept op tot waakzaamheid, bekering en uitzien naar de Heer die komt.