Ervaringen met godsdienst-levensbeschouwing
In het middelbaar onderwijs
Maandag 4 maart was de Willibrorddag met het programma van de voortgezette vorming van de jonge priesters, hun gesprek met de bisschop, de willibrordlezing, de Eucharistieviering en een gezamenlijke maaltijd. Hoewel het vasten is, was het toch ook een beetje feest: we vierden de gedachtenis van de H. Casimir, de patroon van het Redemptoris Materseminarie.
De Willibrordlezing ging over de uitdagingen van het vak Godsdienst/levensbeschouwing in het Middelbaar Onderwijs.
Jos Clemens is docent op twee Middelbare Scholen, in Amsterdam Oost en Nieuwegein. Hij vertelde over de omgang met de leerlingen, de inhoud en de uitdagingen van het vak, dat vaak onder druk staat. Allerlei factoren dragen daaraan bij: er wordt veel van de school verwacht en de prestatie-druk en de goede indruk die een school wil maken op ouders en samenleving, maken dat levensbeschouwing nog aleens weg bezuinigd wordt of "op project-basis" wordt gegeven.
Ten onrechte! Veel hangt af van de manier waarop directie en bestuur ermee omgaan, waarbij moet worden opgemerkt dat lesuren en ruimte die ervoor geboden wordt vaak aan de schoollocatie wordt overgelaten. Dan kan een directeurswisseling bijvoorbeeld grote positieve of negatieve gevolgen hebben! Toch is dit bij uitstek persoonsvormend en menszijn-ontwikkelende vak nu meer dan ooit nodig, zou ik zeggen, omdat menselijke waarden onder druk staan.
Ik zou er dan ook voor willen pleiten dat vanuit het schoolbestuur er aandacht voor is de randvoorwaarden te scheppen en de plaats van het vak levensbeschouwing te (blijven) garanderen!