René Siebelt onderscheiden met de Bavopenning
Coördinator Ziekentriduüm Hilversum
Woensdag 14 mei was ik in Hilversum in de Emmauskerk voor het ziekentriduüm. Een grote groep vrijwilligers zet zich hier jaarlijks voor in. De coördinatie van het hele gebeuren lag de afgelopen vijfentwintig jaren in handen van René Siebelt. Daar wilde ik natuurlijk graag even bij stil staan...
Triduüm
De Emmauskerk leent zich heel goed voor een ziekentriduüm omdat alle stoelen gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Zieken en ouderen uit de regio komen hier jaarlijks bij elkaar voor een mooi programma dat nog steeds "triduüm" heet, ook al zijn het in werkelijkheid twee dagen.
Bavopenning
Aan het einde van de H. Mis mocht ik de heer René Siebert naar voren roepen en hem feliciteren met deze 25 jaren als secretaris/coördinator van het ziekentriduüm. Dat houdt veel in: het zoeken van vrijwilligers, het opstarten en begeleiden van de voorbereiding en alle organisatie. Het werk daarvoor begint ieder jaar in januari als en zo was hij er altijd wel een vrijftal maanden mee bezig. Ik heb hem de dank van allen overgebracht en als uiting daarvan mocht ik hem de Bavopenning opspelden.
Na de viering kwam ook wethouder Gerben van Voorden binnen die René Siebert ook kon feliciteren.
Hieronder de homilie die ik min of meer heb gehouden. Daarnaast heb ik natuurlijk ook over de nieuwe paus Leo XIV gesproken, dankbaar voor zijn verkiezing.
WAT IS LIEFDE?
H. MATTIAS (Jo. 15, 9-17)
Liefde?
Bijna over niets wordt meer gesproken
dan over liefde.
De meeste liedjes gaan over de liefde,
we hebben vaak een oordeel
over of iets liefde is of niet;
we vinden allemaal dat je de liefde
voorrang moet geven, de eerste plaats,
maar als het erop aan komt
is liefde niet zo gemakkelijk:
je hebt iemand die je niet zo sympathiek vindt,
je wordt niet goed behandeld,
je vindt dat die ander niet liefdevol is geweest,
je kunt die ander niet aanvaarden.
Wat zou je dan nog kunnen?
Hoe ga je daar mee om?
Een nieuw gebod
De woorden van het evangelie van vandaag
kennen we allemaal:
“Dit is mijn gebod,
dat gij elkaar liefhebt,
zoals ik U heb liefgehad”.
Dit is het grote gebod van Jezus,
dat Hij in de zaal van het laatste avondmaal
heeft uitgesproken en dat Hij
“een nieuw gebod” noemde.
Waarom is dit een nieuw gebod?
Ook vroeger, in de tijd vóór Jezus,
in de tijd van het Oude Testament
werd over liefde gesproken.
Het nieuwe is dit:
“zoals ik U heb liefgehad”.
Hoe heeft Jezus ons dan liefgehad?
Hij heeft ons liefgehad
door voor ons zijn leven te geven.
Liefde is handelen, niet een gevoel
En inderdaad: hoe ervaren we liefde?
We zijn dankbaar voor wat goede mensen voor ons doen,
voor hun trouw, hun inzet,
hun daadwerkelijke liefde.
Dit houdt in
dat dit grote gebod van de naastenliefde
niet betekent dat je doet
wat in de films, soaps en series,
de films en romans “liefde” wordt genoemd.
Dat is een liefde van de mooie gevoelens.
“De grote liefde van mijn leven”
is de persoon waar ik op val,
waar ik verliefd op ben.
Die liefde is niet direct de liefde van Jezus.
Hij houdt van ons allemaal
met een persoonlijke liefde
en dat heeft Hij getoond
door voor ons Zijn leven te geven
doorheen afgewezen worden, lijden, marteling, kruis...
De naastenliefde waar Jezus het over heeft,
is precies het tegenovergestelde
van de zwijmelliefde waarover het gaat
in de liedjes en de films:
liefde in de geest van Jezus is
dat je trouw bent en goed voor anderen
niet volgens je gevoel,
maar vooral en heel bijzonder
omdat je iets wilt geven,
omdat je jezelf wil geven,
ook aan wie je niet zo beminnenswaardig schijnen,
want je wilt jezelf overwinnen
en je in liefde geven
ook aan degenen die onaangenaam zijn en vervelend,
in wier gezelschap je niet zo graag bent,
die niet zo liefelijk zijn,
want dat is de liefde
van de Vader die door de Zoon
uitgaat naar ons
en waarvan het evangelie ons spreekt:
bedenk maar eens hoe God ons ziet,
wie je ook bent:
Hij houdt van je,
wie je ook bent
Hij wordt niet aangetrokken door
lichamelijke schoonheid;
wat Hem in ons aantrekt en wat Hij in ons ziet
is onze geestelijke schoonheid,
dat wij beeld van God zijn.
God kwam toen wij Zijn liefde niet waardig waren
Op dat moment,
toen het er zo voor stond
daalde God af
en gaf ons die kus van Zijn liefde
door dit menselijk leven
met al z’n pijn, zijn lijden, zijn tegenvallers
met ons te delen
en er voor te sterven
om dit weer goed en gezond te krijgen.
Dat is de kern van Jezus’ liefde:
dat Hij kwam, zich vernederde, zich gaf tot de dood
om ons tot de Vader te brengen.
En dat is dus ook eigenlijk
de diepste kern
van de naastenliefde.
Mattias
We lezen dit gedeelte vandaag
op het feest van een apostel, Mattias,
die is uitgetrokken
naar verre, vreemde streken,
naar mensen die hij niet kende,
die hem niet perse heel aangenaam waren
naar allen zonder onderscheid,
hij ging - niet om te letten op zijn gevoel
voor wat hij wel of niet fijn vond,
welke mensen hem wel of niet zouden liggen -,
maar om zijn leven te geven,
zoals Jezus het had voorgedaan
bezield door het verlangen
mensen bij God te brengen,
hen uit te nodigen
te geloven in Jezus
en deel te krijgen aan Zijn nieuw en onvergankelijk leven.
Liefdevolle zorgen
Laten we dankbaar zijn
voor alle mensen die ons nabij zijn
en ons goed doen,
voor alle mensen die voor ons zorgen;
laten wijzelf proberen
ons te geven, er te zijn voor andere mensen,
voor onze naasten en uiteindelijk voor God zelf.
Laten we kijken naar andere mensen
met een verlangen
dat zij het eeuwig geluk mogen bereiken.
Laten we God de kracht vragen
onze medemensen te beminnen,
met die standvastige liefde
die ernaar verlangt
dat mensen hun leven, hun roeping,
hun eeuwige bestemming
vervuld zien...