Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Volhouden”

overweging_preek - zondag, 1 oktober 2023
Zondag 1 oktober werd in de kathedrale basiliek van Sint Bavo het feest van de patroon van kerk en stad gevierd, in aanwezigheid onder meer van burgemeester drs. Jos Wienen en een officiële vertegenwoordiging van het H. Kerstmisgilde. Er werd gebeden voor de vluchtelingen uit nagorno Karabach en het welslagen van de synode die in Rome begint. Bavo gaf zijn leven een nieuwe wending na de dood van zijn vrouw. En wij, wat zouden wij denken van een nieuw begin, nieuwe inspiratie?



29e zondag door het jaar C
overweging_preek - zondag, 16 oktober 2022
Deze zondag hoorden we Jezus de parabel vertellen van de onrechtvaardige rechter (Lc. 18,1-8). Jezus vertelt dit verhaal om aan te geven dat je het bidden niet moet opgeven. Dat valt niet mee als je er weinig voldoening aan beleeft of maar geen antwoord krijgt. Is het dan niet te begrijpen dat je het bidden maar opgeeft?



In de Tridentijnse ritus
overweging_preek - zondag, 29 augustus 2021
Op zondag 29 augustus was ik in de St. Agneskerk, waar de parochie is gevestigd voor gelovigen die de oude vorm van de Romeinse ritus zijn toegedaan. Priesters van de St. Petrusbroederschap leiden de parochie en pater Martin Kromann Knudsen is er de pastoor. Er waren dit jaar twee vormplechtigheden: vorige week was mgr. Jan van Burgsteden sss er geweest.



Gebedsdag st. Willibrordseminarie
overweging_preek - zaterdag, 3 juli 2021
Op de eerste zaterdag van de maand juli werd er in het heiligdom van O.L. Vrouw ter Nood goed gebeden om priesterroepingen: in de grote bedevaartkapel begon om 12.00 uur de eerste zaterdagviering voor die intentie, in de buitenlucht achter het Julianaklooster was de gebedsdag voor het seminarie met - om te beginnen - een heilige Mis.



Nachtmis in de kahtedraal
overweging_preek - donderdag, 24 december 2020
De nachtmis in de kathedraal was voor een lege kerk vanwege de maatregelen door de corona-pandemie. Plebaan mgr. Bart Putter concelebreerde, samen met kapelaan Johannes van Voorst tot Voorst. De Sorelle zongen prachtig en titulair organist dr. Ton van Eck bespeelde het orgel. En vele mensen waren verbonden via Kathedraal TV. Zalig Kerstmis!



Laat je niet ontmoedigen... (19e zondag door het jaar A)
overweging_preek - zondag, 9 augustus 2020
Zondag 9 augustus (19e zondag door het jaar A) stonden we stil bij de ramp in Beiroet en hoorden we in de Mis over Elia die God vond niet in de storm en de aardbeving, maar in het zachte suizen van een bries. Zo is het ook voor ons: je moet de stormen in je leven vaak voorbij laten trekken, met geduld en volharding, totdat je in het suizen van die zachte bries Gods stem weer kunt horen...



Wanneer werd je geraakt?
overweging_preek - dinsdag, 30 januari 2018
Soms worden we geraakt, positief of negatief: ontroering, kwaadheid, verdriet of hoe dan ook. Wat doen we met onze gevoelens? Worden ze weggestopt? Gaan ze voorbij? Wat nemen we mee?



De Kananese vrouw, 20e zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 20 augustus 2017
Zondag 20 augustus ging het evangelie over de Kananese vrouw die door Jezus wordt afgewezen, zo lijkt het. Ik was deze zondag in Monnickendam waar ik de heer Cor van Eekelen tot buitengewoon bedienaar heb aangesteld. Hij heeft de cursus gevolgd die daarvoor op het Sint Bonifatiusinstituut wordt gegeven. Met assistentie van diaken Henk Bak heb ik er de Eucharistie gevierd in de kerk van de HH. Nicolaas en Antonius.



Haarlems kapittel voor Bavo in Gent
overweging_preek - zondag, 2 oktober 2016
Voor het feest van Sint Bavo waren de bisschop, mgr. Jozef Punt, en ik in Gent samen met een afvaar­di­ging van het Haarlemse kapittel. Het was een mooi gebeuren maar voor mij begon het bezoek niet zo fortuinlijk.



Openbaring van de Heer (Driekoningen)
overweging_preek - zaterdag, 2 januari 2016
Op het Hoogfeest van de Open­baring van de Heer (Epifanie), meestal Drie­koningen genoemd, staan we stil bij de wijzen uit het Oosten die op weg gingen om de pas­ge­boren Koning te zoeken. Caspar, Melchior en Balthasar, heten deze wijzen volgens de traditie en hun namen ver­wijzen tege­lijk naar de huis­zegen, die in veel kerken op deze zondag wordt gegeven (Christus Mansionem Benedicat, Christus zegene dit huis) en naar de drie mysteries die worden herdacht.



Lifeteen en Josephhuis bij kerk in de Jansstraat
overweging_preek - zondag, 18 oktober 2015
Zondag 18 oktober is het Josephhuis geopend, een katholieke jongeren­gemeen­schap, gehuisvest in het grote pastorie­gebouw naast de St. Josephkerk in de Jansstraat in Haarlem. Na een feestelijke H. Mis, opgeluisterd door de Living Tree band van Life Teen, werd het gebouw ingezegend in aanwezigheid van de nieuwe bewoners. Ook bestond het tiener­project Life Teen tien jaar en eerde de parochie haar vrijwilligers.



vormsel in Nieuw Vennep
overweging_preek - zondag, 31 augustus 2014
Op de laatste zondag van augustus was ik in Nieuw Vennep. Tijdens de zondagse Eucharistieviering ontvingen vier jongeren het heilig Vormsel. Het was een mooie viering met zang van het Mitswa-koor en veertien misdienaars. En niet te vergeten: pastoor Jacques Quadvlieg en kapelaan Ruben Torres.



overweging_preek - maandag, 26 mei 2014
Op zondagavond 26 mei vond in Heiloo de sluiting van de mei­maand plaats met een feestelijke Eucharistie­viering en licht­processie door het park van de bedevaarts­plaats. Bij de kleine kapel werd vervolgens de toewijding aan Maria gedaan en werd de processie afgesloten. Vele gelovigen namen deel aan deze mooie gebeurtenis, die door prachtig weer werd begunstigd.



overweging_preek - maandag, 26 mei 2014
Op zondag 25 mei bracht ik een bezoek aan de St. Corneliusparochie in Limmen, waar ik hartelijk werd ontvangen door de pastoraal werker Johan Olling. Het Corneliuskoor zong op volle sterkte een mooi repertoire waarin af en toe Taizé doorklonk waarmee de pastoraal werker een warme band heeft.



nieuws - maandag, 9 september 2013
Mgr. Punt is tijdens dit verblijf in Rome door Paus Franciscus in een persoonlijke audiëntie ontvangen in Domus Sanctae Marthae, waar de Paus sinds zijn verkiezing verblijft. De Paus nam bijna veertig minuten de tijd om met de bisschop te spreken, in aanwezigheid van de hulpbisschop en de kanselier.



Vijfde zondag van Pasen
overweging_preek - zondag, 6 mei 2012
“Blijft in Mij”, het zijn woorden die Jezus tot Zijn leerlingen spreekt op die laatste avond voor Zijn lijden en kruisdood. “Blijft in mij, dan blijf ik in U”. Ik denk dat we allemaal weten hoe belangrijk verbondenheid kan zijn...